JA! De IT-wereld holt vooruit. Innovatie na innovatie volgt elkaar in rap tempo op. Voordat een ontwikkeling volledig is uitgerold, staat de volgende implementatie alweer klaar. Maar daar weet jij als IT-professional natuurlijk alles van. Tip! Ontwikkel mee, een slimme move om de boel een beetje bij te houden is het behalen van je ITIL-certificering.
Laten we beginnen met wat een ITIL-certificering eigenlijk is. ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library. Het is een verzameling methoden, strategieën en werkwijzen die jouw diensten als IT-professional efficiënter maken. Het zijn geen vaste regels die strikt gevolgd moeten worden, het zijn eerder handvatten voor wanneer je je werk aan het uitvoeren bent.
Ervan uitgaande dat jij het vliegtuig pakt voor vakanties en je IT-werkzaamheden uitvoert bij een organisatie in Nederland, bakenen we het even af tot de gang van zaken bij een bedrijf. Afdelingen zoals marketing, HR of logistiek gebruiken steeds vaker technologie in hun processen, als iedereen dan ook dezelfde werkwijze aanhoudt, dat is handig, want dan wordt het al gauw een soepel proces. Als jij als IT-professional gelijk kan instappen met jouw ITIL-certificaat? Ja super! Met deze certificering kun je bedrijven aantonen dat je net die extra kennis en vaardigheden hebt en dat maakt je aantrekkelijker voor werkgevers!
We kijken even kort naar de inhoud
Wat leer je dan precies dat zo handig is? Ten eerste krijg je nog beter grip op verschillende skills binnen IT-dienstverlening. Zoals probleemoplossing: het analyseren en oplossen van de onderliggende oorzaak van incidenten die steeds terug blijven komen. In plaats van constant brandjes te blussen, probeer jij nieuwe problemen te voorkomen.
Ook word je een pro in wijzigingsbeheer, dit betreft het plannen, testen en doorvoeren van veranderingen in IT-systemen, zoals software-updates, nieuwe functies of systeemverbeteringen. En uiteraard incidentenbeheer, de gebruikelijke storende kwaaltjes. Bijvoorbeeld: een medewerker kan niet inloggen of een server valt uit.
Maatwerk
Omdat jij je IT-skills aanscherpt, word je op een gegeven moment ook behendig genoeg om je dienstverlening aan te passen aan de behoeften van een bedrijf. Dát maakt jou al helemaal waardevol! Want elk bedrijf heeft een andere manier van werken en specifieke factoren die belangrijk zijn voor hun bedrijfsvoering. Denk hierbij aan een webshop: die heeft een betrouwbaar platform nodig dat pieken in verkeer aankan. Een zorginstelling heeft veilige systemen nodig om patiëntgegevens te beheren. Of om klanttevredenheid te verbeteren: een CRM-systeem dat reacties op klanten centraliseert en personaliseert.
Vergis je niet, dit is een behoorlijke uitdaging. De processen die op de tekentafel bedacht worden, kunnen in de praktijk heel anders uitpakken. Het vergt een onuitputbare flexibiliteit en creativiteit om deze procedures constant aan te passen en verfijnen en uiteindelijk tot een perfect passend systeem te komen.
Persoonlijke ontwikkeling
Ontwikkel jij jezelf graag, dan leg je met de ITIL-certificering in de pocket een goede basis. Deze certificering biedt niet alleen een grondige boost voor jouw IT-capaciteiten, maar opent ook deuren naar een eventuele specialisatie en verdere professionele ontwikkeling.
Hoe sneller jij een incident kan aanpakken, hoe kleiner de impact van een storing op de bedrijfsvoering. Slimmere processen leiden tot efficiënter werken en kostenbesparing. En minder kosten? Dat maakt iedereen blij! Als jij dit weet te realiseren, is dat een duidelijk teken dat je je IT-werkzaamheden uitstekend uitvoert. Een ITIL-certificering kan daarbij een waardevolle toevoeging zijn, zeker als jij aan de slag wil bij een uitdagende werkgever.
De IT-sector is altijd in beweging en daarom wordt deze certificering ook regelmatig aangepast. Er zijn vier certificeringsniveaus. Foundation, practitioner-niveau (Specialist), expert-niveau (Strategist) en master-niveau (Leader), genoeg te ontdekken dus!